Egy játék életében sok mérföldkövet tarthatunk számon – különösen akkor, ha hosszú életkort élt meg. A már évek óta hasító League of Legends ezúttal egy újabb ponthoz érkezett; 5.2-es frissítésben eltávolítják  a Pusztítótűzet (Deathfire Grasp, továbbiakban DFG).

Tekintve, hogy személy szerint én középső ösvényen játszok leginkább, azon belül is Ahri a mainem, igencsak szíven ütött. Közleményt viszont kiadtak, amiben próbálták megnyugtatni az ap assasin beállítottságú játékosokat, hogy ez nem a világ vége, a tárgy kivételének legnagyobb vesztesei (Veigar, Ahri etc.) kompenzálva lesznek. Az utóbbi két napban vörös posztok tömkelegét bújtam az információkért, és a következő sorokban foglaltam öszze. Ha érdekel amit találtam, tartsatok velem.

Nagy általánosságban

Mint azt fent említettem, egy vörös poszt keltette azt a riadalmat, amire játékosok hada ragadott billentyűzetet, és követelt részletes magyarázatot. Íme a poszt:

„Üdv srácok, itt Jag a balansz csapattól. Itt az új év, új(szerű) szezon, és visszatértünk az 5.2-es frissítésről készül előrejelzésünkkel.
A legnagyobb változtatás, amit teszünk az 5.2-ben, hogy eltöröljük a DFG-t az Idézők Szurdokáról. Két fő oka van annak, hogy ezt a lépést megtettük, fussunk is neki:
Először is, a DFG a hirtelen bevitt gyors sebzést még nagyobbá tette. A tárgy effektíven ad egy másik varázslatot azon eszköztárakba, amit már alapból erre terveztünk, így egy „azta, elpusztítottak egy pillantás alatt” frusztrációt keltett bizonyos hősök ellen. Egy jó példa erre Leblanc; DFG a gyilkolási képességit túlságosan megbízhatóvá teszi, és az ellenjáték lehetőségét is számításon kívül helyezi (Q,E és DFG varázslatokat használja sebzésre, az ugrásait pedig menekülésre/új pozíció felvételére tudja használni a a kockázatos húzások helyett).
A második ok eléggé szorosan kötődik az elsőhöz; a tárgy kivételével több lehetőséget tudunk magunknak biztosítani azon hősök erősítéséhez, amik a képességeik miatt túlságosan erősek lennének ha tudnának DFG-t használni. A legegyértelműbb példa erre Ahri; több „mágusos” szegmensét a karakterének, mint a viszonylag hosszú idő alatt kiosztott sebzést és a kitingot (távolságtartással egybekötöt sebzéskiosztás) valósággal lemosta a pályáról a csábítással egybekötött DFG használat. Ez arra kényszerít minket, hogy Ahri az asszaszin játékstílus körül balanszoljuk, mert mindig jelen van a „vehetek DFG-t” útvonal; a tárgy eltörlésével erősíthetjük őt más irányokba elindulva, miközben a sebzésének egy részét megtarthatja, hiszen nem vehet DFG-t és ezzel fittyet hányva törekvéseinkre.
Azon hősök, akiket a DFG vásárlása mélyen érintett, néhányuk számára biztosítunk módosításokat (Ahrit említettem, de Veigar is figyelmet kap vagy ebben vagy a kövekező frissítésben); néhányuk erős annyira, hogy a DFG elvesztése egészséges nerfként legyen jelen, néhány pedig rendelkezik olyan alternatívákkal, hogy ne okozzon gondot. Ha az 5.2 életbe lép, és úgy érezzük hogy a tárgyvásárlásnál keletkezett űr nagy, foglalkozunk ezzel is. […]”

Sokaknál már itt elszakadt a cérna, és éles kritikával illették a játék készítőit. Akik viszont szalonképes, érvekkel alátámasztott posztokat írtak, nagy esélyel pályáztak válaszra.

„Az az érdekes probléma áll elő a DFG-vel, hogy annak ellenére hogy százalékos életpontsebzést okoz, ebből kifolyólag keményebb karakterek ellen lett tervezve, ellenvetés nélkül kijelenthetjük, hogy nagyobb potenciállal rendelkezik a törékeny karakterek ellen, hiszen még leljebb viszi a küszöb szintjét, amit átlépve pillanat alatt megsemmisíthetjük az ellenfél carryjét.
A te javaslataid alapján úgy tűnik, hogy egy nagy lyuk tátong a mágusoknak a kelléktárában, ha élethalmozás ellen szeretnének vásárolni (a Liandry jelen esetben nem opció). Úgy hiszem, ez egy fontos probléma, amin rajta kell tartanunk a szemünket.”

És hogy ez hősökre lebontva mit is jelent?

Ahri – langyosabb a rókatűz?

Hannah515: Ahri redesign

Mint már fent említettem, szívemhez közel áll kedvenc rókalányunk, Ahri, így nézzétek el nekem hogy őt tettem sorrendben legelőre. Ha a játékkal régóta játszotok, tudjátok, hogy Ahri megjelenését nagy izgalom övezte. Bejelentését követően csak hosszú (hosszúúúúúúú) hónapokkal később készült el. Megjelenésének napján már nyilvánvaló volt, hogy egy olyan mobilis és egyben pusztító erővel van dolgunk, ami ebben az állapotban nem élhet. El is érkezett a gyengítés ideje: szép kis bővítést kapott a Q és R képességének a lehűlési ideje (cooldown). Hónapok jöttek mentek, mire a profi játékosok egyre gyakrabban hozták középső ösvényre a versenyek során. Riot látta, hogy az eredeti koncepciónak (mobilis assasin és aoe mage egyszerre) túlságosan erős, így egy rework során a területi sebzéseit visszafogták, és szolid ap assasin vált belőle. Egészen mostanáig, amikor a DFG kivételével újra a tervezőasztalra került, hogy a megritkított szerepkört el tudja látni. Meddlert hallhatjuk kérdésekre válaszolni.

„Pár változtatást tesztelünk Ahrin, hogy továbbra is képes legyen a „kite mage” szerepe szerinti játékra. Ezek a változások (nem garantáltak, jelen pillanatban is vizsgálat alatt vannak) a következők: elveszik a Csábítás (E) varázserőből %-osan erősödését (ap scale), erősítik a többi sebzésforrását, illetve hogy mozgási sebesség bónuszt kap, ha a Q gömbje használat közben van, ezzel is elősegítve a helyeszkedést és kite-ot.”

Kérdés:

„Valami változás a W-n a számokon kívül? Ez a képesség a játék egyike a „csak ott van és kész” képességek közül, amik az AP mágusok repertoárjában fellelhető. Nincs semmilyen stratégiai lehetőség azon kívül, hogy „nyomd meg a W-t hogy automatikusan sebezz”. Eretneknek leszek megbélyegezve, de tisztára olyan érzés, mint egy jobban kinéző újradolgozás előtti Heimer rakéta. Megnyomod, és betalálnak a célpontra. Nincsen semmi, amit tenni lehet vele vagy ellene. Nem érdekes egyáltalán. (Azt elismerem, hogy nagyon lazán néz ki, amikor együtt használja az R képességgel….de ennyi.)”

Válasz:

„Hosszú távon: Szeretnénk kicsit megfűszerezni, abban igazad van hogy hasznos, de nem túl lenyűgöző.
Rövid távon: Nem tervezünk semmi egetrengetőt. Kis változtatásokat szeretnénk, amik továbra is segítik a játékát és betöltik a DFG helyét. Nincs jelentős változtatás a képességek alapvető funkcionalitásában. „

Kérdés:

„Oké, én vagyok az egyetlen, aki úgy gondolja, hogy nem kell minden átkozott képességnek valami jelentősnek/döntésre késztetőnek lennie, vagy hogy arra kényszerítse a játékost hogy 13 különböző lehetőséget mérlegelve használja? Nem minden hős igényel akkora hozzáértést, mint Lee Sin! Tökéletesen rendben van, ha vannak „vidd rá az egeret és klikkelj”, vagy „ne gyere közel hozzám ha csak nem akarsz sebződni” varázslatai. Csak azért, mert a skill shotok (ügyességen alapuló) és bonyolult képességek jobban kimutatják egy játékos hozzáértését a karakterhez, nem teszik jobbá vagy élvezetesebbé a kérdéses hőst.
Számomra úgy tűnik, hogy utobbi időben, csakúgy mint a mobilitásnál, a Riot itt is elveti a sulykot. Ha egy karakter nem hajthat végre bonyolult akciókat amik 20 lépcsős előre megtervezett gondolatmenetet igényelnek, vagy mobilitást hogy ezt fent tudják tartani, már nem is érnek annyit.”

Válasz:

„Én a te oldaladon állok, mind abban hogy a nem hőst meghatározó képességek néha egészen egyszerűek (pl. Rek’Sai földalatti Q-ja), mind pedig abban hogy Ahri W-je egy tökéletes példa erre. Még egy ilyen egyszerű képességnél is vitáznék arról, megéri-e felruházni egyediséggel/megkülönböztetni a többitől, valamit hozzáadni, hogy ezzel a 200 Ahri játékkal rendelkező játékos egy menő húzást mutasson a Rókatűzzel, amit egy 20-as játékos nem venne észre vagy nem tudná használni a helyes időben. Vayne gurulása egy felületre, hogy gyorsabban tudja használni az autoattackját (alap támadás), egy jó példa ami jelen helyzetben eszembe jutott. Sokszor ez nem egy jó lépés, vagy nem bír jelentőséggel, és az új Vayne játékosok nem fogják szándékosan kihasználni. Egy extra opciót ad a képességhez, ezzel is gazdagítva azt, anélkül hogy az alap célját vagy magyarázatát bonyolultabbá tegye. Hasonló Ezreal Energialökete (Essense Flux), a lehetőség hogy saját magát is felgyorsítsa gyakran irreleváns, vagy rossz döntés. Bizonyos helyzetekben viszont megéri élni vele, és bocsásd meg a klisés kifejezést, de ezek a dolgok különböztetik meg a jó játékosokat a nagyszerűektől. „

Volt szó/javaslat arra vonatkozóan, hogy az ultiját milyen mértékben változtassák meg. Fórumozók hosszú vitája után Meddler itt is közbeszólt:

„Igazából még a megjelenés előtti időszakban teszteltük Ahrin az ammo system-es megoldást a jelenlegi 3 ugrás X idő alatt helyett. A konklúzió amit levontunk ugyanaaz, ami a tiéd – a nagy mobilitás limitált időn belül sokkal egészségesebb és élevezetesebb játéktechnikai szempontból(KHM RIOT, AKALI KHM… – szerk.). A fent említett ammo rendszerrel Ahrinak mindig lenne lehetősége elugrani, nehezebb lenne az ellenfeleknek ezzel a problémával megküzdeni és meggátolná az ugrálásokkal menő húzásokat produkáló játékot.
[…]
Inkább hajlok abba az irányba, hogy más mobilitást segítő módot találjunk neki, vagy gyakrabban elérhetővé tegyük az ultiját. Az ugrásai közötti kis szünetek hosszabb csatában töltött időt jelentenek, ami lehetőséget ad mind Ahri, mind az ellene játszók számára. Redukálni ezt a lehelletnyi szünetet is egy módszer, ezzel gyorsabb mozgást és nagyobb sebzéskiosztást érnénk el rövid időn belül.”

Mordekaiser – A heavy metal ura már nem fog zúzni annyira?

Dismalfiction:Mordekaiser

A jó örge Morde. Ugyancsak a régi motorosok azok, akik tudnának ódákat zengeni a félelmet nem ismerő uralkodóról. Mikor még nem az volt a kérdés, hogy kit tud magával vinni a halálba egy 1 v 5-ös rajtaütés során, hanem hogy mennyi ideig tart levadászni az utolsó makacs módon menekülő ellenfelet. Egy jól időzített ultival megfordította a csata menetét, minden erős sebzéssel rendelkező karakter féltette az életét, hiszen a pozicionálásuk jelentette a győzelmet vagy vereséget. De minden megváltozott amikor a Nerf népe támadást indított…
Azóta, méltatlanul elfeledve tengeti az életét Valoran vidékén, néha-néha mérheti össze az erejét a többi hőssel. Ezen helyzetekben is, játékostól függően elég gyakran szerepelt a felszerelései között a DFG, ami kiválóan együtt tudott működni a gyors lefolyású QWE képességekkel, és a nagy sebzést kiosztó R-rel egyaránt. Mi lesz veled, Morde? Válaszokkal Riot Jag szolgál.

Kérdés:

„Mik a tervek Mordekaiserre? DFG+Ulti az a módszer, amivel igazi fenyegetés tudott maradni még a játék kései szakaszában is, egyébként teljesen meg lesz semmisítve. Úgy értem, hogy még ez előtt is ráfért volna egy jókora szeretetadag, mert mobilitásban elég nagy hiányt szenved, és a sebzését illetően is köröket ver rá sok mozgékony mágus, de most DFG nélkül a majdnem haszontalan ulti sebzése annyira elhanyagolható, hogy teljesen figyelmen kívül hagyhatod Mordét.”

Válasz:

„Mordekaiser egy olyan srác, akit még figyelemmel követünk. Azért érdekes probléma, mert azt el kell ismerni, hogy a DFG egy alap tárgy a játék végénél a harcokban, más részről viszont eléggé nehéz játszani az egyszerűbb helyzetekben ellene (pl. az ösvényeken) anélkül, hogy súlyosbítsuk az „ezellen egy kész szenvedés játszani” élményt.

Kérdés:

„Egyetértek, hogy egyáltalán nem kellemes az ösvényeken ellenem játszóknak, ha egy E gomb lenyomásával és az életpontjaid 1/5 részét lekapom ellenlépések lehetősége nélkül, de ez tolja az ösvényt, ami rajtaütésekhez vezethet, mivel nincs mozgékonysága vagy CC-je. Hogy őszinte legyek a képességei a játék szempontjából károsak mind a játékos, mind ellenfele számára, de olyan jó vele játszani, hogy elfogadom a jó és rossz felét egyaránt ennek a képesség repertoárnak. Ezért lennék letört, ha látnám, hogy egy alapvető tárgya kompenzáció nélkül el lenne távolítva a felszerelései tárházából. Sebzés növelést kártérítésként adni nem működöképes megoldás, bedopni egy véletlenszerű CC-t vagy mozgást elősegítő szegmenst pedig lehet, hogy visszafelé sülne el, de egy lehetséges erősítés a W és R képességén sokat javítana a problémán.
A játék első szakasza csak akkor pokoli az ellenfélnek, ha a dzsungelesük semmit nem tesz míg te porba tiprod az ellenfeledet. Bármi beleszólás az ösvénytől különböző forrásból teljesen megsemmisíti Mordét a játék hátralévő részére. Persze vannak ennél sokkal gusztustalanabb játékstílussal rendelkező karakterek is, ahol már a kilépés határait súrolom (mint Zed vagy Fizz). Ezért a személyes véleményem az, hogy a W képessége (amit úgysem maxolsz ki a korai szakaszban) védelmét erősíteni kellene, és talán egy kevés mozgási sebességet is rápakolni? Illetve hogy bónusz sebzést szenvedjenek el az ellenfelei, akiken használta az ultiját?
Nem hiszem, hogy ezek a változtatások nagy hatással lennének a korai játékára, és effektívebbé tenné csatákban, ahol gyorsítani tudod szövetségeseidet, extra védelmet biztosítva nekik egy kis sebzést kiosztva. Az R képességnek is kell valami, mert a mobilitás vagy CC hiánya nagyon nehézzé teszi a gyilkolásért járó arany bezsebelését, hacsak nem maradsz és harcolsz, vagy nincs DFG-d és Égetésed (Ignite). Nem is tudom, hányszor jártam úgy hogy csak 200 életpontja maradt, de szimplán elfutott mert gyorsabb volt mint én. „

Válasz:

„Nagyon sok helyen fején találtad a szöget. Igazén szép post, hue hue.
Érdekesek a javaslataid, önzetlen értéket képviselnek és helyezik a carry-t saját maga elé. Majd gondolkodunk rajtuk.”

Futottak még…

Saintprecious: League of Legends Leblanc
Sonellion: Syndra the Dark Sovereign
Chuwenjie: Annie

Sok karaktert ki lehetne még emelni, rá lehetne kérdezni. Igényüknek eleget téve a fórumozók meg is tették, ám ezek közül csak egyre adott választ Riot Jag:

Kérdés:

„Garen buff a láthatáron.
Komolyra fordítva a szót, fog Leblanc erősítést kapni? Észrevettem, hogy nagyon sokan vásárolnak Pusztítótüzet, de a legújabb Athene és Morello változtatások miatt csak később veszik meg. Hasonló a helyzet Syndránál.
Mi lesz Annievel?”

Válasz:

„Úgy véljük, hogy sem Leblancot, sem Syndrát nem érinti túlságosan a DFG kivétele a játékból (legalább is nem annyira, hogy kompenzációban részesüljenek).
Annie már egy másik történet. Dolgozunk rajta, hogy még mindig meg legyen a „ledobom Tibberst, használom a varázslataimat, ellenségem felrobban” érzés játék közben. „

Persze voltak olyanok is, akik egyáltalán nem aggódtak a tárgy kivétele miatt, sőt örültek is annak, amit a fájlok között találtak:

– Kit érdekel, ha kiveszik a DFG-t? Kárpótolni fognak érte, és tutira készítenek majd egy új tárgyat. RÁADÁSUL, megkaptuk ezt!

Mi a gond az új Mundo hőskinézettel? :^)

– Szóval…uh…mi ez az…izé?

Még nem lett teljesen kész, és így érkezett meg a PBE-re. Összeakadtak a részletek!

A szellemes válaszokat köszönjük Riot KateyKhaosnak 🙂

Nos, ez a jelenlegi harci helyzet. Lehet szeretni, lehet gyűlölni, tény hogy a Pusztítótűz a játék egyik legmeghatározóbb tárgya volt, és nagy népszerűségnek örvendett a mágusok körében. Kíváncsi vagyok, hogy mit hoznak ki a lehetőségből. Az újabb nagy tájékoztatási hullámig viszont nincs mit tenni, marad a feszültséggel teli várakozás.
Észrevettétek, hogy Veigarról mindenki hallgat?

Forrás: League of Legends hivatalos fóruma